
جنرال موتورز و لجبازی با سلیقه مشتری!
شرکت جنرال موتورز که به عنوان بزرگترین شرکت صنعتی تاریخ آمریکا شناخته میشود، در سال 1908 بنیان گذاری شده است. این شرکت بینالمللی در اوایل سال 2000 میلادی در 37 کشور جهان و تحت 13 نام تجاری، خودروهای خود را به فروش میرساند.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
جنرال موتورز برای 77 سال پیدرپی یعنی از سال 1931 تا 2007 به عنوان بزرگترین فروشنده خودرو در جهان شناخته می شد اما در سال 2008 فروش آن کاهش یافت و تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت. این وضعیت در سالهای 2009 و 2010 نیز ادامه یافت. مهمترین دلیل شکست جنرال موتورز را میتوان بیتوجهی به بازار و تغییر ذائقه مشتریان دانست، در حالی که مصرفکنندگان به طور روز افزون به مدلهای کوچکتر خودرو با مصرف بهینهتر رغبت نشان میدادند اما جنرال موتورز، شاید از سرلجبازی به ساخت خودروهای بزرگ و پرمصرف خود اصرار ورزید. این موضوع در حالی بود که صنعت خودروسازی آسیای شرقی و به خصوص تویوتا به ارائه خودروهای کوچکتر و مقرون به صرفهتر اقدام کرده بودند. مدیریت داخلی و کاهش هزینهها نیز از دیگر عوامل موفقیت تویوتا بود. در این بین افزایش قیمت نفت و متعاقب آن بنزین و بروز بحران اقتصاد جهانی هم مزید برعلت شد و جنرال موتورز بخش بزرگی از بازار فروش خود را از دست داد. جالب است که وضعیت این شرکت تا حدی وخیم شد که تویوتا توانست در آمریکا بازار را تحت تاثیر حضور خود قرار دهد. طی سالهای اخیر اخبار زیادی از اعلام ورشکستگی جنرال موتورز شنیده شده و اگر حمایتهای گسترده دولتی نبود، احتمالا برای همیشه امکان بقای خود را از دست میداد، هرچند هنوز هم آینده این شرکت در هالهای از ابهام است.